Rajd Polski 2013 - relacja - Rajdy samochodowe, KJS, wyścigi
 
Wywiady Lifestyle Motoryzacja Technologie Wiedza Rozrywka hoga.pl

Menu

 

Newsy:

     MŚ, ME, MP, RPP
     Wyścigi
     KJS, popularki
     Wypowiedzi
     Strefa Kibica

Galerie zdjęć


 
Rajdowa giełda

Rajdowa giełda

Giełda motoryzacyjna
  Przeglądaj ogłoszenia

    Samochody
    Części
    Inne

Dodaj ogłoszenie
 
Akcesoria motoryzacyjne Gadżety rajdowe
Giełda samochodowa

Mistrzostwa Świata WRC

KJS

 

Dział KJS i czwartkowy Informator KJS
Terminarz
Galeria

 

Terminarze

 

Mistrzostwa Świata
Mistrzostwa Europy
Mistrzostwa Polski
Rajdowy Puchar Polski
Kalendarz PZM

 

Działy

 

Wywiady
Artykuły
Formuła 1
Modelarstwo
Konkurs
HOGA.PL Rally Team

 
Akcesoria tunningowe

Baza wiedzy

 

Bezpieczeństwo
Regulaminy
Licencje
Automobilkluby
Firmy tuningowe
Słownik rajdowy
Pytania i odpowiedzi
Mistrzowie rajdów

 

Polecamy

 

Patronat - Michał Duda
Kronika Fotograficzna Polskich Rajdów
Rallycross
Wyścigi Górskie
Wirtualne Rajdy
Rally Lausitz Cup

 
Z ostatniej chwili...  
 

 •

Rajd Polski 2013 - relacja


W końcu. Połowa września. A to oznacza, że nadszedł czas na najbardziej fascynujący rajd w Polsce. Mazurskie szutry zawsze przyciągały rzesze kierowców i kibiców. Nie ma się co dziwić. Piękne trasy, eliminacja Mistrzostw Polski i Europy, a w tym roku także Litwy, wielkie nazwiska i duża ilość topowych rajdówek robią swoje.

Trasa rajdu zmieniła się w porównaniu do zeszłorocznej edycji. Odbyło się 13 odcinków specjalnych, które z dróg w pobliżu Giżycka przeniosły się w stronę Mrągowa. Całość była dość kompaktowa, gdyż oesy stanowiły aż 38% trasy. Każdego dnia rozegrano trzy różne oesy przejeżdżane dwukrotnie plus superoes na torze. Cztery z prób można było oglądać na żywo w Eurosporcie.

Przeglądając listę zgłoszeń, aż nie chciało się uwierzyć, że to prawda. Ogromna liczba czteronapędowych rajdówek wraz z rynkowymi nowościami, wielkie nazwiska, to nie mogła być prawda. A jednak! Na liście pojawiły się Fabia S2000 (Kopecky i Tlustak), 207 S2000 (Breen, Bouffier, Ancian, Rzeźnik i Kuchar), DS3 RRC (Kubica), Fiesta RRC (Sołowow i Hołowczyc), Fiesta S2000 (Avci, Grzyb, Oleksowicz Maciej, Staniszewski i Gryazin) oraz po raz pierwszy w Polsce Fiesta R5 (Kajetanowicz, Kościuszko, Kangur i Serderidis). Oprócz nich pojawiła się cała armada Imprez (Arai, Tempestini, Chuchała, Bębenek, Oleksowicz Krzysztof, Kołtun, Pawliński, Zala i Vaiciunas) i Lancerów (Butvilas, Orsak, Habaj, Svedas, Travnikov, Samuitis, Gagacki, Felix, Nowocień, Tomaszek, Stec, Survilaite, Mironenko, Capkauskas i Notkus) w specyfikacjach N4 i R4. Z całej tej listy nie zjawiła się jedynie ekipa GPD Mit Metal Racing Team reprezentowana przez Tlustaka i Orsaka.

Pogoda niestety nie rozpieszczała ani kierowców, ani kibiców. Deszcz i wiatr nie sprzyjały kibicowaniu przy trasie. To jednak nie odstraszyło fanów tego pięknego sportu, co słusznie zauważył Kopecky: „Jeśli chodzi o liczbę kibiców, Polska to raj dla kierowców rajdowych, tak samo jak Czechy. Fani naprawdę kochają ten sport.” Całonocne deszcze spowodowały, że „Polski” z szutrowego stał się rajdem błotnistym, a niektórzy twierdzili, że nawet „przeprawowym”. Świadczą o tym wypowiedzi kierowców już po OS 1. Michał Kościuszko: ”Cross country, a nie rajd”, Jan Kopecky: ”Było dość trudno (…) są głębokie koleiny, dużo błota, jedziemy ostrożnie”, Zbigniew Staniszewski: ”Nigdy nie jechałem w takich warunkach.” Jedynym kierowcą, któremu to nie przeszkadzało był Kajetanowicz, który na mecie OS 1 powiedział: ”Zaj… oes”. Robert Kubica rozważał nawet rezygnację ze startu. Ostatecznie wystartował, jednak wielu odcinków nie przejechał. Warunki pogodowe były bardzo trudne i kierowcy szukający limitów znajdowali się poza trasą. Lista była długa, a znaleźli się na niej m.in. Kopecky, Sołowow, Bębenek, Hołowczyc, Breen, Kościuszko czy Ancian. Niektórych trapiły usterki mechaniczne: Kościuszko (awaria wspomagania kierownicy), Habaj (awaria, wycofanie się z rajdu), Kuchar i Bouffier (awaria amortyzatora), Kubica (urwane koło, rezygnacja z dalszego startu), Kopecky (uszkodzony wał napędowy). Ostatecznie po niezwykle ciężkim weekendzie najlepszym kierowcą mazurskiej imprezy został Kajetan Kajetanowicz. Wygrał on po raz trzeci naszą koronną imprezę. Jest to jego 20 zwycięstwo w Mistrzostwach Polski i bardzo dużymi krokami zbliża się do wyniku Krzysztofa Hołowczyca. Kierowca z Ustronia zapisał się też w kartach historii innym osiągnięciem – jest pierwszym kierowcą triumfującym w aucie klasy R5! Na mecie powiedział: ”Jestem naprawdę szczęśliwy. Mam fantastyczny zespół, Lotos Rally Team, wspaniałego pilota, najlepszy wóz. To najlepszy dzień w moim życiu… no może drugi najlepszy. Pierwszy był wiecie… pierwszy raz z dziewczyną.” Drugi był Bryan Bouffier, który o mały włos (23.3 s) wygrałby ten rajd. Duże brawa należą się dla niego, biorąc pod uwagę, że jechał najstarszym autem w czołówce. Trzecie miejsce w stawce, to jednocześnie druga Fiesta R5, a więc Michał Kościuszko. Tutaj jednak różnica czasowa była znaczna. Nasz eksportowy kierowca stracił do Kajtka 2:14.1 min. Kolejne trzy pozycje należały również to kierowców okazjonalnie startujących na rodzimych oesach. Mimo braku regularnych startów byli oni w stanie walczyć o wysokie pozycji i… byli lepsi niż rozjeżdżeni, regularnie startujący zawodnicy. Pozycje te należały do Hołowczyca (+3:15.5), Sołowowa (+3:17.4) i Staniszewskiego (+3:48.2). Cała trójka korzystała z Forda Fiesty, z tą różnicą, że dwaj pierwsi w specyfikacji RRC, a ostatni S2000. Jak widać poziom był wyrównany, różnica pomiędzy Hołowczycem, a Sołowowem to niecałe 2 s! Kolejne pozycje zajęli już regularnie startujący kierowcy. Oleksowicz zajął siódme miejsce. Za nim uplasował się Chuchała. Dwie ostatnie pozycje zajęli Gagacki i Raczkowski. Ostatnie miejsce może być dla wielu zaskoczeniem. Biorąc pod uwagę mocną obsadę i sporą liczbę aut z górnej półki wbicie się autem R3 w pierwszą dziesiątkę to duży wyczyn. Z drugiej jednak strony wielu kierowców w mocnych autach odpadło z rywalizacji w między czasie oddając swoje miejsce innym.

W klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy czołowa dziesiątka wyglądała podobnie. Dwa pierwsze miejsca nie uległy zmianie, a więc Kajetanowicz i Bouffier. Trzecie miejsce należało do Kopeckiego, który nie zgłosił się do naszego narodowego czempionatu. Do „polskiego Francuza” stracił 1:05.4 min. Kolejne trzy miejsca należały do Kościuszki, Hołowczyca i Sołowowa. Szczęśliwa siódemka przypadła Breenowi, jednak liczył on na więcej przed startem. Ósemka to Staniszewski. Przedostatnie miejsce zajał Gryazin, a ostatnia lokata przypadła Oleksowiczowi.

W trakcie Rajdu Polski wręczona została także nagroda Colin McRae ERC Flat Out Trophy. Dostaje ją zawodnik, który (w opini jury) najefektowniej zaprezentuje się na odcinkach rajdu. W tym roku był to wyjątkowo symboliczny moment, gdyż była ona wręczana dokładnie w 6 rocznicę tragicznej śmierci brytyjskiego Mistrza Świata. Z tego względu trofeum wręczono podczas ceremonii mety w Mikołajkach, a nie w bazie rajdu jak to zwykle ma miejsce. A nagroda przypadła… Kajetanowiczowi. Kajto jest drugim Polakiem, po Robercie Kubicy, która otrzymał tą nagrodę.

Rajd Polski stał się także rundą wyłaniającą zarówno Mistrza Polski, jak i Mistrza Europy. Tym pierwszym stał się oczywiście Kajetan Kajetanowicz, który już podczas pierwszego dnia walki zdobył wystarczającą liczbę punktów zapewniającą mu kolejny tytuł najlepszego w kraju. Najlepszym w Europie w tym sezonie został Czech Jan Kopecky. Niestety nie udało mu się tego dokonać na wcześniejszym, domowym Rajdzie Barum. Tytuł przypieczętował dopiero w naszej ojczyźnie.

KLASYFIKACJA GENERALNA RAJDU POLSKI 2013 – RSMP
1. Kajetanowicz
2. Bouffier
3. Kościuszko
4. Hołowczyc
5. Sołowow
6. Staniszewski
7. Oleksowicz
8. Chuchała
9. Gagacki
10. Raczkowski

CZOŁÓWKA KLASYFIKACJI PUNKTOWEJ RSMP PO RAJDZIE POLSKI 2013
1. Kajetanowicz – 256 pkt.
2. Rzeźnik – 147 pkt.
3. Chuchała – 133 pkt.
4. Kuchar – 99 pkt.
5. Oleksowicz – 87 pkt.
6. Bębenek – 63 pkt.
7. Bouffier – 55 pkt.
8. Habaj – 54 pkt.
9. Kołtun – 35 pkt.
10. Grzyb – 33 pkt.

KLASYFIKACJA GENERALNA RAJDU POLSKI 2013 – RSME
1. Kajetanowicz
2. Bouffier
3. Kopecky
4. Kościuszko
5. Hołowczyc
6. Sołowow
7. Breen
8. Staniszewski
9. Gryazin
10. Oleksowicz

CZOŁÓWKA KLASYFIKACJI PUNKTOWEJ RSME PO RAJDZIE POLSKI 2013
1. Kopecky – 248 pkt.
2. Bouffier – 129 pkt.
3. Breen – 121 pkt.
4. Delecour – 75 pkt.
5. Kajetanowicz – 50 pkt.
6. Pech – 49 pkt.
7. Ketoma – 39 pkt.
8. Loix – 37 pkt.
9. Aigner – 28 pkt.
10. Sołowow – 25 pkt.
= Tarabus

20. Kubica – 19 pkt.
25. Hołowczyc – 15 pkt.
44. Staniszewski – 5 pkt.
56. Oleksowicz – 1 pkt.


Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie Rajd Dolnośląski. Finalna runda Mistrzostw Polski rozpocznie się 17 października. Na relację z imprezy zapraszamy na RAJDY.HOGA.PL.

Tomasz Bręcz
( 16 września 2013 )

drukuj
 
 


 
  Komentarze
 
Polecamy!


Piekło Dakaru
Barwna opowieść o najtrudniejszym rajdzie świata

!! PROMOCJA !!
34,90 zł

Galerie
Rajd Dolnośląski RPP
Mirosław Jąkała / www.miroslawjakala.pl

Rajd Dolnośląski
Michał Stokłosa

Super Szutrowy Grand Prix
Adam Roch / www.pelnygaraz.pl

Rajd Dolnośląski
Mirosław Zagórny

Rajd Dolnośląski
Tomasz Bręcz

Rajdy!


Rajd Valais
22-25 października
- strona oficjalna


Rajd Dolnośląski
16-18 października
- wieści z rajdu
- strona oficjalna
- wyniki


Rajd Francji
2-5 października
- strona oficjalna
- wyniki


Rajd Nadwiślański
26-28 września
- wieści z rajdu
- strona oficjalna
- wyniki


Rajd Cypru
19-21 września
- strona oficjalna
- wyniki
Klasyfikacje
RSMP i RPP
- Wyniki i klasyfikacje PZM
01-01-2012
RSMŚ
- Wyniki i klasyfikacje WRC
01-01-2012
Do wynajęcia mieszkanie Warszawa Ochota

hoga.pl | reklama w serwisie | regulamin | współpraca | napisz do nas
cookie_check